måndag 22 oktober 2012

Våga tro på sig själv

Nu har jag varit mamma i 1,5 år och jösses vad jag har lärt mig mycket. Det viktigaste jag har lärt mig är nog att tro på mig själv, att lita på mig själv.

Redan under graviditeten så började en hel hop med frågor poppa upp i huvudet och jag började så klart att surfa runt på nätet för svar. Jag har nog aldrig blivit så förvånad som då. Det spelar ingen roll vad jag sökte på så hamnade jag en sida som heter Familjeliv och som jag nog aldrig mer kommer att besöka. Jag skäms över mina medmänniskor för hur elaka de är mot varandra. Bara för att någon gör på ett annat sätt behöver det ju inte vara fel.

Jag har även testat att läsa gravidtidningar och sen även föräldratidningar för att få lite inspiration med mera men varje gång jag gör det så känns det på något sätt att jag istället för att få inspiration börjar få känsla av osäkerhet. Jösses Amalia vad man ska hålla på med både det ena och det andra. Jag har nu även slutat att läsa dessa och har lärt mig att lita på min egen magkänsla. Nu har jag haft turen att jag hade världens enklaste graviditet och förlossning och det första året med Ester har inte skapat så mycket oro heller för hon har varit så enkel med allt.

När jag var gravid fick jag tipset från barnmorskan att om jag hade frågor skulle jag gå in på growingpoeple.se som numera ligger under 1177.se och hittade jag inte svar där så skulle jag fråga henne istället. Det gjorde att jag inte behövde oroa mig över alla alternativ som dök upp utan kände mig ganska lugn.

Nu så här efter 1,5 år så tycker jag att vi lyckats riktigt bra utan att bry oss om vad alla andra tycker och anser att man ska/måste göra och vi har en tjej som i stort sett alltid är glad och sprallig och utvecklas och lär sig nya saker hela tiden samtidigt som hon har en otroligt stark vilja.

Vattenpölar är fantastika även om de är små

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar