fredag 12 april 2013

Det här med principer

God morgon!
Snön försvinner verkligen mer och mer varje dag. Det är helt underbart. Nu ska bara tjälen släppa också så att jag kan börja gräva och se vad jag har för jord på de olika ställena i trädgården. På kursen lär jag mig massa roliga saker och vill kunna testa det i praktiken. Får nog vänta lite till, i alla fall om jag ska ha någon rygg kvar efteråt.

Det här med att få barn rör ju om ganska mycket i ens liv. Vår lilla madame fyller 2 år nästa vecka och under dessa två år har jag lärt mig så mycket om mig själv. Något som jag tänkt mycket på sista tiden är alla principer man har. Jag är principmänniska. Men jag har börjat tänka på mer varför jag har vissa principer och speciellt när det gäller Ester. Jag ska ge er ett exempel.

Ester har börjat gilla Hello Kitty. Hon blir glad när hon ser den figuren på olika saker och springer om kring och ropar "Hello Kitty". Hon har fått några olika kläder av far- och morföräldrar och när vi tar på henne dem så är hon överlycklig. Jag är inte så noga med Hello Kitty utan väljer hellre andra kläder medans Jonas ofta tar dem för det gör Ester så glad. Jag kanske väljer Pippi- eller Bamsekläder istället. Jonas sa för ett tag sen att han vill köpa någon Hello Kitty-sak till Ester och jag tyckte att det var onödigt men självklart stoppade jag inte honom att göra det. Vem är jag att bestämma det? Så han gick i leksaksaffären och köpte 2 armband med katten på och Ester blev överlycklig och sprang skulle ha dem varje morgon så fort hon vaknat. Helt underbart att se henne.

Det gjorde att jag ifrågasatte mig själv varför min princip om att Hello Kitty inte är något att ha. Vad spelar det för roll egentligen. Jag tog upp frågan på jobbet och då sa någon att hon inte heller tyckte om Hello Kitty för hon gillade inte lolitakulturen. Hmm, det var en tanke, men jag har inget emot lolitakulturen så det kan det inte vara. Min kollega som inte gillade sa att hemma fick allt vara prinsessa och då funderade jag på om prinsessakultur är bättre än lolitakultur?

Så det jag vill komma till är att min dotter måste ju få ha sina "perioder" där hon tycker om vissa saker även om jag kanske inte är största fan av det. I alla fall inte när det är så här oskyldiga saker :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar